Advertentie

Advertentie maken

Bestaat er een gegarandeerde formule voor een succesvolle advertentie? Helaas, een goede advertentie hangt af van een heleboel onvoorspelbare factoren: Wat gebeurt er mondiaal om mij heen? Staat de kleur me aan? Of het gezicht van de persoon op de foto? Hoe interessant vind ik het product en hoe is de advertentie opgebouwd? De meeste variabelen kun je niet eens beïnvloeden, al zou je het willen.

Uit de praktijk blijkt dat een advertentie maken vaak nog een lastig klusje is en vaak heeft dit te maken met de opmaak van een advertentie.

De volgende vragen komen naar boven voor het maken van een advertentie

1. Wat voor teksten moet ik gebruiken
2. Wat en hoe wil ik adverteren
3. Welke doelgroep wil ik aanspreken
4. Wat zijn de kosten

Al deze vragen moet je eerst voor jezelf kunnen beantwoorden voordat een advertentie maken en adverteren daadwerkelijk interessant zullen worden.

Graag geef ik je de volgende 10 tips voor een goede advertentie:

1.       Effect: Bepaal wat je met de advertentie wil bereiken (kennis, houding, gedrag)

2.       Eenduidig: Kies één hoofdboodschap en verwoord deze zo spannend mogelijk

3.       Ontvangergericht: Denk vanuit de lezer / doelgroep in taalgebruik, voordelen en beeldtaal

4.       Verleid: Trek de lezer je advertentie in met een opvallend beeld of een prikkelende kopregel

5.       Duidelijk: Zorg voor een logische hiërarchie van trigger via informatie naar afzender

6.       Schrap: Laat weg wat overbodig is. Meer elementen betekent vaak minder aandacht

7.       Consistentie: Zorg dat de afzender herkenbaar en duidelijk is

8.       Impact: Val op tussen de rest door gebruik van vorm, kleur, beeld of typografie

9.       Inspireer: Schrijf boeiend, dan maakt de lengte van je tekst niet zoveel uit

10.   Controleer: Vraag mensen die de advertentie niet hebben gemaakt hoe het overkomt

Bovenstaande tips heb ik geleend en niet zelf bedacht, maar ik werk wel via deze methode.

Reacties zijn gesloten.